Chiang mai en pai

26 maart 2018 - Pai, Thailand

1e dag even chiang mai verkennen. Na een paar uur drentelen, een mooie tempel en een lunch bij een hipster tentje besloten om naar doi suthep te gaan. We proberen het zo goedkoop mogelijk te doen. We nemen een "grab" naar de dierentuin en vanaf daar een rode tuktuk naar doi suthep. We moesten even wachten tot de rode tuktuk vertrok. Er liep een verdwaald meisje langs. "Dat is zeker een nederlander" zeg ik tegen florien. 5 min later komt het meisje weer langs, praat met een van de chauffeurs en komt vlak bij ons zitten. Het is inderdaad een nederlander. Ze schijnt Kiki te heten en is onderweg naar een waterval in de buurt. Wij vertellen haar wat we naar een tempel gaan boven op een berg. We besluiten met zn drieën een dagtripje te doen en omdat wij geen zwemspullen hadden, gaan we naar de doi suthep tempel. Er lijdt een gigantische trap naar een mooie tempel. Maargoed, we hebben onderhand al zoveel tempels gezien dus zover indruk maakt het nou ook weer niet. Het uitzicht wel. Weer buiten moesten we nog even wachten voordat de tuktuk weer terug ging dus even de kraampjes af. Ik heb met Florien de afspraak dat we elke dag een vreemd gerecht eten. Het liefst zo raar mogelijk. We zien een kraampje met insecten en besluiten van alles wat te nemen. Spannend! En het kost toch geen reet. Kiki doet ook mee. We hebben sprinkhanen, kakkerlakken, krekels en maden op. Er zit niet heel veel smaak aan. Het idee dat je het eet is gewoon gek. We gaan met zn 3e weer terug en het is een mooi ritje. We besluiten een trekking te boeken voor morgen en overmorgen. Iets met olifanten, vlotvaren, watervallen en slapen in de jungle. Dat klinkt goed toch!?

Trekking:
 we hebben gekozen om met de andere meiden te boeken want dat vinden we ondanks de verschillen toch wel erg leuk om samen te doen. Er zijn nog 2 nederlandse en 2 Amerikaanse jongens bij. Heuy! Mannen. Ook wel even chill. Niks mis met al die meiden hoor maar wat variatie is altijd wel lekker.
We worden sochtends vroeg opgehaald bij het hostel en rijden richting het westen naar de jungle. De eerste dag lopen we zo'n 9km en komen we langs verschillende watervallen, eten we rijst en verse annanas van bananenbladeren en komen we aan in een kairen-village. Van de stam met van die ringen om hun nek waardoor ze zulke lange nekken krijgen. Helaas droegen deze mensen hier geen ringen. Het is bloedverziekend heet en we nemen vaak pauze. Ik voel me goed en had graag wat harder doorgelopen met minder pauzs maar gezien de hitte was dit misschien toch wel verstandig.
Tijdens het lopen leer ik de rest beter kennen. De nederlandse jongens heten nick en Jelle. Erg gezellige gasten moet goede humor. Ze zijn maar voor een paar weken in Thailand en doen zoveel mogelijk activiteiten samen. De Amerikanen heten dylan en jaime zijn een bijzonder stel maar ik kan het erg goed met ze vinden. Ze hebben fantastische verhalen over oa burning man, reizen en feesten.
we hebben een heel grappige gids. Een klein hyperactief, knuffelend ventje genaamt "Surath" die constant liedjes zingt om ons te vermaken. Er is nog een gids: "Pow"bij die soms verdween en wanneer je nog eens omkeek liep hij tussen de rijstvelden ergens een waterbuffel te aaien
Het bamboehutje waar we zullen gaan slapen ligt op een prachtige locatie. Snachts is het koud en gelukkig hebben we genoeg warme kleding mee en warme dekens voor de nacht. Its still quite cold. De volgende dag was het meer relaxed. Na 3km jungle langs watervallen waarin we baadden en waar we zelfs onder konden klimmen(wauw!) kwamen we aan bij de olifanten. Een lekker koud biertje en een "pat thai" staat voor ons klaar en een enorme zak met bananen om de grote grijze beesten te voeren. Het was indrukwekkend om de olifanten te ontmoeten. Als je me goed kent verbaast het je vast niet dat ik zelf stiekem ook een paar bananen naar binnen werk want ik ben namelijk dol op fruit!

Na het voeren liepen de olifanten mee naar de rivier om te baden en wij mogen ze wassen. Maar wanneer ze weer schoon uit het water komen, beginnen ze zich met aarde op hun natte huid te gooien. Is dan al het wassen voor niets geweest?! Ze doen het blijkbaar om vliegen en insecten af te weren. Hier zong onze gids het chang-liedje, volledig in het thais waarbij hij veel olifanten gebaren maakte. Chang, gelijknamig aan het locale bier met het olifsnten plaatje, betekend dus olifant. Vanaf hier werden we naar een ander riviertje gebracht waar we op een vlot de rivier af zijn gedreven. Ieder vlot had 1 Thai met een lange bamboestok om mee te sturen. Ik vroeg of ik even met hem kon ruilen om ook even aan het roer te staan. Leuk!! Na een uurtje stond het busje met daarin ook onze spullen die we mee hadden al op ons te wachten en werden we vervolgens weer bij het hostel afgezet. We spraken af om met iedereen van de trekking savonds wat te eten. Na het eten eindigde we in een bar met veel mooie thaise vrouwen. We speelden een pitje poolen an een pooltafel. Twee tegen twee. Ik samen met amerikaanse dylan tegen Nick en Jelle. We wonnen! De Thaise dames wilde wel een potje poulen tegen de winnaars met een drankje als inzet. Ik had al door dat de vrouwen daar werkten en vermoedelijk ook niet als vrouw geboren zijn! Dus ging mooi niet akkoord met de weddenschap. En maar goed ook! We hebben er misschien 1 bal in gekregen en ze maakten ons volledig in!!
De volgende dag zijn florien en ik van hostel geswiched. Eentje met een gezellige binnenplaats want dat had onze oude niet. Hier ontmoette we al snel nieuwe mensen om dagjes mee te chillen. Samen met de Limburgse nicky hebben we naar grab gepakt en naar een meer om te relaxen/lezen.
We merken dat grab en uber fantastische en goedkope manieren zijn om je hier te verplaatsen. De app geeft aan hoeveel je de rit gaat kosten en dat is een vaste prijs. De auto's zijn altijd modern en met airco. Meestal spreken ze alleen maar thais maar dat is geen probleem aangezien de app met navigatie ook weergeeft waar ke heem gaat. Je hoeft vaak slechts 1 of 2 minuutjes te wachten en voor een paar euro brengen ze je vele kilometers verderop. Dit is echt ideaal!

Mijn backpack blijkt fantastisch te zijn. Ik ontdek steeds meer verborgen vakjes. De meeste backpackers hebben gewoon 1 grote zak waar alles ingaat, maar als je iets nodig hebt dat toevallig onderin ligt is het voor hun lang zoeken. Om die reden heeft mijn reismaatje nu ook een nieuwe backpack gehaald en haar oude naar huis laten verschepen. Haha.
Mijn backpack is wel erg leeg. Heb erg veel plek over dit komt misschien ook omdat ik het onderhand compacter ingepakt heb en kleine dingen achterlaat. Zoals de uitgelezen mens health die ik van Dennis gehad heb, en nu achtergelaten op de boekenplank van het hostel in chiangmai.

Pai!
Pai is een prachtig klein hippiedorpje in de bergen in het Noorden van Thailand en in de bus met chinchan-Verstappen rij je er met een minibus heen in slechts 3 uurtjes van chiangmai. Al snel kwamen we aan bij "brickhouse hostel" waar we verblijven voor 5euro per nacht inclusief een zwembad en fitnessruimte! We zijn van plan om hier scooters te huren om zo de omgeving te verkennen. We horen van andere backpackers dat Pai "the place to be" is en genoeg te doen waar ook hip en lekker westers eten verkrijgbaar is. Omdat Pai in de bergen ligt is het zo'n 10graden koeler dan de rest van het land. Een aangename traktatie na temperaturen van 37graden. Pak heeft veel te bieden. Er zijn veel backpackers en iedereen rijdt op scooters. Ik heb voor een pasr eurotjes 3 dagen een scooter gehuurd en ben er zelf naar een prachtige grot, hot springs, een bekende brug uit de oorlog en pai canyon mee gereden. Good times. Maar ben in pai wel nog een dag ziek geweest van mogelijk verkeerd eten. Verder was pai fantastish!!
Volgende stop: LAOS!

1. Patricia:
    26 maart 2018
    die she-males, heb je mooi doorzien. Veel plezier in Laos. Ben benieuwd of daar ook zoveel backpackers zijn.